hestar..

Hejsan alla goa o glada HÄSTMÄNNISKOR.

Har ett bra tag nu varit sååå ridsugen och saknat hästar och hästlivet massvis. I sommras var jag så mycket med lilly och kotten och vi körde in lilly och tränade kotten och det är verkligen så underbart att ha hästarna hemma på gården och i sandarne, hästarnas by. Vi har en nybyggd ligghall på 4*5m med skogshage och en så kallad "Lunchhage". Det är en mindre hage med "öppningsbara" grindar. Där vi lägger in maten i olika högar åt hästarna och har en timer som vi ställer in vid olika tider på dygnet. som i sommras hade vi den inställd på 12 vid luchtid och 03 på natten. så det enda man gjorde var att efter hästarna ätit upp under dagen så laddade man om hagen och stängde grinden. Super enkelt och hästarna fattade poängen direkt. Ett helt underbart sätt att ha hästarna på. Dem fick 5utfodringar på ett dygn, så klart i små givor. det börjar med 7-8 tiden på morgonen, sen med hjälp av grinden vid 12, sedan en vanlig utfodring vid 16-17tiden sedan vid 21-22 tiden och sist med hjälp av grinden vid 03.00 på natten. 
Detta gjorde att vi hade mycket glada hästar med sunda magar och gjorde att vi kunna hålla bättre koll på deras matintag.(För er som är nyfikna på just "lunchgrinden" så tippsar jag gärna om den!! :) )
Detta gjorde vi eftersom vi inte hade ett bete till våra hästar den sommaren, men mycket berodde på att kotten fick ett kolikanfall i våras, så därför fick dem gå och äta någon timme här och där på våran bakgård eftersom vi var orolig om kolikanfallet berodde på det nyväxta gräset. men han visade inget under resten av sommaren, så antagligen har han ätit något som han inte borde ha gjort, lillbebisen!

Det enda som är jobbigt med våran hage är att så klart som alla andras hagar så blir den jätte blöt och geggig på hösten/våren. men våran blir extra geggig eftersom hästarna ständigt trampar ner den och vi har ett dike som går tvärs igenom hagen och den blir överfull. Men så är det ju på vår/hösten!! 

Nu i vinter har hästarna gått på fri tillgång av hö och vi har även införskaffat oss en thermobar som har varit guldvärd i denna vinterkyla. 
Vi har all utrustning och hästsaker i garaget som en gång var tillägnat till bilarna som vi har tagit över helt nu till hästarna. haha OPPS! Sen har vi även ett skjul där vi har all hö. Allt man behöver när man har lösdrift. Och hästarna trivs så bra och mår super att att vara ute och röra på sig. 

Med detta har mitt intresse kommit tillbaka att jag vill ha egen häst igen. Anledningen till att jag slutade upp var för att jag tycker det är jobbigt att rida andras hästar och inte få gå den vägen jag själv vill gå. Självklart ångrar jag ingenting över att ha ridit andras hästar men tror att alla förstår hur jag känner om just detta. Jag vill ha något nytt och frächt att börja med, på mina villkor. Därför har jag börjat kollat allt mer och mer på hästar. kollar på unghästar, gärna mellan 2-4år så man får vara med från början, veta deras skador/sjukdommar och bygga upp ett förtroende. Se dess utveckling och att jag får något att utvecklas med. 

Sparar pengar redan nu för att en dag kanske, kanske få köpa mig en egen häst igen.. HOPPAS Hoppas... 


Min första EGNA häst. Billion f.99 varmblodstravare. Saknaden är stor... tror året är 05-06 kanske?


Några sommarbilder på våra underbara hästar.

 
 
Förlorar aldrig hoppet att en dag kanske ha råd att ha en häst igen! ;) 

XOXO

Kommentarer
Postat av: Mammi

<3<3

2013-03-12 @ 08:05:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0